Na overlijden
Gecondoleerd met het verlies van uw dierbare. Om het zo overzichtelijk mogelijk te maken wat u moet doen en wat u kunt verwachten gedurende de dagen die volgen na een overlijden heb ik stapsgewijs kort en bondig alles voor u op een rij gezet.
Beginnende met de belangrijkste vraag “wat te doen” na een overlijden.
Wat te doen
Wat moet u doen na een overlijden
+ Na een overlijden belt u eerst de huisarts of de dienstdoende arts. Pas nadat de arts de dood heeft vastgesteld mag iemand verzorgd, vervoerd op opgebaard worden, eerder niet.
+ Neemt u de tijd om afscheid te nemen, er is geen haast bij en wellicht heeft u nog behoefte aan een rustig moment van samen zijn.
+ Neem dan contact met mij op, op telefoonnummer 06 279 000 50. Dit nummer is voor u dag en nacht bereikbaar.
Wat kunt u klaar leggen voor een eerste gesprek:
+ Polissen van een eventuele uitvaartverzekering.
+ Geldig identiteitsbewijs van de overleden.
+ Een eventueel trouwboekje.
+ Testament of wilsbeschikking / codicil.
+ Kleding voor de overledene voor de opbaring (waarin hij of zij zich prettig voelde).
+ Een adressenlijst voor het versturen van de rouwkaarten.
Laatste verzorging/ afleggen
Wanneer u mij belt bespreken we samen wie de verzorging zal doen en waar u de verzorging wil laten plaatsvinden, bijvoorbeeld thuis of in het verzorgingshuis.
Het verzorgen kunt u aan ons overlaten, u kunt het zelf doen of we kunnen het ook samen doen. We leggen u dan stap voor stap uit wat er gaat gebeuren en u kunt het op elk moment overnemen wanneer u dat graag zou willen.
Na de verzorging zullen we de overledene aankleden. Mijn advies is om voor kleding te kiezen die uw dierbare vaak aan had en waar hij of zij zich prettig in voelde. Het vertrouwde aanzien kan belangrijk zijn in uw verwerking.
Thuis
Opbaren thuis kan vrijwel altijd indien gewenst. We gebruiken hiervoor een koeling die vrijwel geruisloos is en geschikt is voor zowel een kistopbaring als een bedopbaring. Heeft u geen bed ter beschikking dat we voor de opbaring kunnen gebruiken dan zorg ik voor een mooie opbaarplank waarbij het lijkt alsof de overledene op een bed ligt.
Het grote voordeel van thuis opbaren is het feit dat u op alle momenten van de dag bij uw dierbare kunt zijn in de eigen vertrouwde omgeving van u en de overledene. Zo bent u niet afhankelijk van relatief korte bezoektijden. Vooral voor kinderen kan dit erg prettig zijn om op hun eigen gekozen moment bij de overledene te kunnen zijn. Het ene moment willen ze misschien niet of durven ze nog niet goed en een ander moment willen ze toch heel graag, dit kan natuurlijk ook bij volwassenen voorkomen.
Uiteraard wordt de opbaring dagelijks gecontroleerd en maakt u liever gebruik van kamerschermen om het directe zicht op de overledene wat te verzachten dan kan daar ook voor gezorgd worden.
Uitvaartcentrum
Wanneer thuisopbaring niet mogelijk of gewenst is kunnen we uitwijken naar een uitvaartcentrum waar de overledene in een koelcel ligt en tijdens de bezoektijd in een andere kamer wordt opgebaard. Sommige rouwcentra hebben een 24 uurs kamer waarvan u de sleutel ontvangt zodat u vaker op bezoek kunt gaan. Ook hier kan men kiezen voor een kistopbaring of een bedopbaring.
We maken overigens gebruik van het rouwcentrum dat uw voorkeur heeft. Dat kan zijn in Valkenswaard of in Dommelen maar heeft u liever dat we uitwijken naar een ander uitvaartcentrum bijvoorbeeld in Aalst, Bergeijk of in Eindhoven dan kan dat zonder enkel probleem.
Als zelfstandige uitvaartondernemer heb ik geen enkel belang of verplichting om u door te verwijzen naar een bepaald uitvaartcentrum. Ik informeer u graag over alle mogelijkheden en bijbehorende tarieven.
Gesprek
Na het verzorgen en het opbaren maken we een afspraak voor een eerste gesprek waarin we samen uw wensen en ideeën voor het afscheid bespreken. Stap voor stap en niets overhaast.
Wordt het begraven of cremeren, in welke sfeer zou u het afscheid willen zien en op welke locatie. Hoe wordt de rouwkaart en eventueel het gedachteniskaartje, het bidprentje, en/of de dankbetuiging. Wenst u een rouwadvertentie in de plaatselijke of liever in de landelijke krant.
Wordt het een kist, een rieten mand of een opbaarplank. Welk rouwvervoer heeft uw voorkeur, een rouwauto, een motor met zijspan, of wilt u gebruik maken van de rouwbus/uitvaartbus zodat u samen met uw familie/vrienden naar de begraafplaats of het crematorium kunt rijden.
Wat zijn de mogelijkheden betreffende bloemen, muziek, rituelen, symbolen en de invulling van de afscheidsdienst. Wordt de kist gedragen door officiële dragers of door familieleden/vrienden of laat u liever de kist vooraf neerzetten.
U ziet het, het is een tijd van keuzes maken maar u hoeft deze niet allemaal op het zelfde moment te nemen. In onze gesprekken bied ik u de nodige ruimte en rust waarin het mijn taak is om het overzicht te houden en de tijd te bewaken.
Rouwbrieven en advertenties
Eén van de eerste handelingen die we uitvoeren is het opstellen van een rouwkaart of rouwbrief om iedereen op de hoogte te stellen van het overlijden van uw dierbare.
Naast het opstellen van de tekst, kunt u ook een afbeelding kiezen om deze of op de voorkant van de rouwkaart te drukken of bijvoorbeeld vervaagd achter de tekst in een rouwbrief. Er zijn tegenwoordig vele mogelijkheden en samen kijken we naar een persoonlijke kaart passend bij de overledene.
Nadat u een proefdruk heeft ontvangen worden de rouwbrieven gedrukt en kunt u de enveloppen schrijven en versturen. Hiervoor ontvangt u van mij rouwpostzegels en speciaal daarvoor bedoelde verzendmappen. Uiteraard drukken wij de brieven ook in het weekend. Indien nodig maak ik een reservering bij de post zodat de brieven ook op zondag worden opgehaald en op maandag bezorgd worden.
Soms is het niet nodig om een rouwbrief te versturen en voldoet een advertentie in de krant en andersom natuurlijk hetzelfde. Als alle relaties een rouwbrief ontvangen is het dan nog nodig om een advertentie in de krant te plaatsen? Een handeling om over na te denken.
Gedachteniskaartjes
In het katholieke zuiden werd voorheen vooral gesproken over een doodsprentje of bidprentje, tegenwoordig noemt men het eerder een gedachteniskaartje of herinneringsprentje. Het prentje bespreken we na een aantal dagen en kan aangepast worden aan de stijl van de rouwbrief maar u kunt ook kiezen voor een totaal andere afbeelding of foto.
Foto bij de kist
Vaak plaatst de familie een foto van de overledene op of naast de kist tijdens de afscheidsdienst. Deze foto bieden wij u graag aan, zonder kosten.
Grafkisten
Tijdens één van de gesprekken laat ik u een samengestelde map zien, met een collectie aan kisten.
Er zijn vele mogelijkheden in houtsoorten en bekleding. Omdat prijzen sterk afhankelijk zijn van onder andere de houtsoort, heb ik een prijslijst toegevoegd. Zo kunt u een voor u juiste keuze maken ten opzichte van model, houtsoort, kleur en prijs.
Liever gebruik maken van een lijkwade in combinatie met een opbaarplank, ook dat kan.
Rouwvervoer
Ook in het vervoer van de overledene zijn er diverse mogelijkheden.
Naast de traditionele rouwauto’s in diverse merken en kleuren is het ook mogelijk om bijvoorbeeld met koets en paard overgebracht te worden, met een motor en zijspan, vrachtwagen en zelfs met een koe en platte wagen. Voorbeelden ziet u terug tijdens één van de gesprekken in een voor u samengestelde map.
Wilt u als gezelschap samen blijven met de overledene vanaf het vertrek van de opbaring tot aan de locatie van de afscheidsdienst, crematorium of begraafplaats dan informeer ik u graag over de mogelijkheden van de hiervoor speciaal bedoelde uitvaartbussen.
Dragen door familie, vrienden of kennissen
Ik werk nauw samen met de nabestaanden en geef alle ruimte voor eigen inbreng. Dat houdt ook in dat ik niet zomaar standaard gebruik maak van een hele groep assistenten voor begeleiding van de dienst in de kerk.
Kinderen, kleinkinderen, neven en nichten of vrienden nemen dan de taak van hen over en bekommeren zich om de taken van het dragen van de kist, begeleiding bij de condoleance, het houden van de collecte en het uitdelen van de prentjes. Dit wordt door hen en de familie als zeer waardevol ervaren.
Dit alles gebeurt op een heel natuurlijke manier, minder strak en soms iets anders als de bedoeling is want kinderen hebben misschien net op een andere manier geluisterd naar de uitleg en geven daar hun eigen draai aan, dat maakt het tegelijkertijd ook weer zo persoonlijk en bijzonder.
Professionele dragers
Als u dit om uiteenlopende redenen liever wil overlaten aan een groep professionele dragers en assistenten dan is dat uiteraard ook mogelijk.
Ik werk samen met een groep jonge dames en heren, allen opgeleid tot drager en op de hoogte van de voorschriften binnen de katholieke of protestantse kerk.
Eervol en behendig kunnen zij desgewenst de overledene op de schouders dragen, een laatste eer die vaak voor ontroering zorgt.
De afscheidsdienst in de kerk, crematorium of andere gewenste locatie
Tijdens onze gesprekken hebben we onder andere ook de indeling en het verloop van de dienst besproken, de families ervaren het als zeer prettig dat ik naast het regelwerk tot aan de dag van de uitvaart ook de persoon ben die de afscheidsdienst samen met de familie in elkaar zet en begeleidt. We bespreken alle wensen en mogelijkheden, desgewenst help ik met het schrijven van de teksten en zet ik het draaiboek van het verloop van de dienst samen met u in elkaar.
De dag voorafgaand aan de uitvaart bespreek ik met u nogmaals aan de hand van de draaiboeken, hoe de dag gedetailleerd verloopt vanaf de samenkomst thuis of bij het uitvaartcentrum tot en met het samenzijn / condoleance na de begrafenis of crematie. Een kopie van het draaiboek krijgt u dan overhandigd.
Het kan zijn dat het afscheid plaatsvindt op de gebruikelijke manier in de kerk of in het crematorium maar weet, dat ook hier persoonlijke wensen besproken kunnen worden en zo afgeweken kan worden van het gebruikelijke.
Het kan ook zijn dat de herdenking op een andere manier uitbundig of juist intiem plaats vindt bij u thuis in de tuin, in het theater in bijvoorbeeld Valkenswaard of Bergeijk, een restaurant met zaal of misschien wel in de kantine van de voetbalclub.
Misschien kiest u er voor om de dienst vast te leggen op foto’s of film. Wat u ook wenst, weet dat alles bespreekbaar is en ik binnen de wet alles voor u kan regelen soms alleen en soms met hulp van een team dat mij op alle fronten bijstaat.
Op de dag zelf ben ik er om u te ondersteunen, soms op de voorgrond maar meestal op de achtergrond. Samen maken we er een dag van waar u ondanks uw verdriet, liefdevol op terug kunt kijken.
Nazorg
Ongeveer 2 tot 3 weken na de uitvaart maak ik een afspraak met u om met elkaar na te praten en terug te kijken op het afscheid. Ik vind het erg belangrijk om te weten hoe u de dagen ervaren heeft vanaf ons eerste contactmoment en of ik nog van enige betekenis voor u kan zijn.
Misschien wilt u nog dankbetuigingen versturen of een advertentie in de krant plaatsen en heeft u vragen met betrekking tot een gedenkmonument, het ophalen van de as, de mogelijkheden tot verstrooiing of verwerking van de as in een sieraad. Uiteraard is er tijdens ons gesprek alle ruimte om hierover te praten en u te informeren en adviseren.
U heeft misschien ook gemerkt dat in deze weken de dagelijkse aanloop wat heeft afgenomen. Iedereen gaat weer door met zijn leven terwijl voor u waarschijnlijk de tijd nog steeds stilstaat. Het kan zijn dat u dan behoefte heeft aan professionele hulp, iemand die u kan ondersteunen op emotioneel gebied.
Wanneer u dat wenst kan ik u in contact brengen met de juiste persoon daarvoor.
Ook zult u gaan merken dat u financiële, administratieve, juridische en zakelijke beslissingen moet nemen. (denkt u hierbij onder andere aan: erfrecht, nalatenschap, bankzaken, belastingzaken, verzekeringen en pensioenen)
U ontvangt van mij daarom kosteloos de “Gids voor Nabestaanden” om u inzicht te geven wat u na de uitvaart moet regelen op de korte en de lange termijn.